بازی های یک بار مصرف یا بازی های LEGACY

بازی های یکبار مصرف

بازی های یک بار مصرف دسته مهمی از بردگیم ها را تشکیل می دهد و عده زیادی از گیمرها با این نوع بازی آشنایی دارند. عوامل مختلفی مثل نداشتن همبازی مناسب و یا پرهزینه بودن این نوع بازی ها به نسبت یکبار مصرف بودن آن ها موجب شده بسیاری از بازیکنان به سمت خرید بردگیم در این نوع بازی ها کشیده نشوند.

بعضی از اینگونه بازی ها پس از یک بار بازی کردن کاملا بی مصرف خواهند شد و بدلیل از بین رفتن برخی کارت ها و دیگر اجزای بازی مجددا قابل استفاده نخواهند بود. این گونه بازی ها به بازی های Legacy معروفند.

برخی دیگر از این گونه بازی ها بدلیل داشتن ماهیت داستانی و معمایی که دارند پس از یک بار استفاده توسط یک گروه و کشف معمای بازی برای آن گروه دیگر قابل استفاده نیست ولی بازیکنان دیگر که هنوز این بازی را تجربه نکردند می توانند از همان نسخه استفاده کنند.

بازی legacy

با رشد بازی های رومیزی و به خصوص در ۱۰ سال اخیر این گونه بازی ها از تنوع بسیاری برخوردار شدند و تولید کنندگان و طراحان میل بیشتری برای عرضه این گونه بازی ها در بازار پیدا کردند.

برای مثال بازی های chronicles of crime و moderncrime bord came در سال ۲۰۱۸ و T.I.M.E stories در سال ۲۰۱۵ و چندین عنوان محبوب دیگر طی ۵ سال اخیر در بازار عرضه شدند.

بازی های یکبار مصرف یا همان لگاسی نسبتا جدید هستند. اولین بازی از این دسته بازی ریسک لگاسی بود و در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این دسته از بازی ها در سال ۲۰۱۵ با رونمایی از pandemic legacy seasonal به اوج خود رسید و با جذب نظرات مثبت گیمرها به خود توانست برای سه سال به اولین رتبه وبسایت بردگیم گیک دست پیدا کند. همچنین در سال ۲۰۱۷ لگاسی گیم دیگری به نام gloomhaven به بازار عرضه شد و این بار این بازی جایگاه نخست این وبسایت را از آن خود کرد.

بازی رومیزی یکبار مصرف یک سرگرمی کاملا سلیقه ای است و ممکن است سلیقه ی شما این بازی ها نباشد. اما باید به چند نکته توجه داشت که بازی های یکبار مصرف عموما داستانی هستند و با پیش بردن روند بازی داستان مربوط به آن پیش می رود. در برخی از این گونه بازی ها با یک داستان کارآگاهی روبرو هستیم و در اینجا هدف بازیکن کشف معمای بازی است. این کار با رفتن به مکان های مختلف در بازی و بررسی شواهد و مذاکره با شاهدان و بازجویی متهمان به انجام می رسد. از این دسته بازی ها میتوان به a modern crime board game اشاره کرد.

در برخی دیگر از این دسته بازی ها بازیکن تعامل بیشتری با محیط درون بازی دارد و در برخی از مراحل بازی باید با دشمنان خود مبارزه کند و یا مجبور به دزدی از مکانی شود!

بازی legacy خروج

یک بار مصرف بودن بازی باعث می شود روند بازی و یافتن معماها هیجان انگیز تر باشد و همین مسئله باعث اشتیاق هر چه بیشتر بازیکن برای تجربه این گونه بازی ها می شود‌. یک سری از اجزای بازی مانند ورق های مهر و موم شده و کارت هایی که حاوی اخطارهایی مبنی بر اسپویل شدن بازی می باشد حس کنجکاوی بازیکن را بیش از هر چیزی تحریک می کند. از آن گذشته همراه شدن بازی های لگاسی با عنوان هایی که پیش از آن بسیار شناخته شده بودند باعث معروفیت بیشتر اینگونه بازی ها شد‌‌. در این زمینه میتوان به بازی ریسک اشاره کرد که سالیان متوالی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و به نوعی اولین بازی لگاسی بین آنان شناخته شد.

بازی پندومیک نیز با معرفی نسخه لگاسی خود و قرار گرفتن در رتبه نخست سایت board game geek باعث جذب بسیاری از طراحان بازی های رومیزی به سمت بازی های لگاسی شد و پس از آن عناوین جدیدی در سبک بازی های لگاسی ظهور پیدا کردند و بصورت کاملا مستقل از بازی های مشهور گذشته طراحی و به چرخه تولید راهی شدند. معروف ترین آن ها بازی gloomhaven بود که پس از نزدیک به سه سال توانست بازی pandemic legacy را از صدر رنکینگ به پایین بکشد.

در برخی از این دسته بازی ها بازیکن با یک بازی کامل از نظر گیم پلی روبرو است و در کنار بازی یک داستان هم روایت می شود. اما گاهی اوقات این داستان بسیار کلیشه ای می شود و اصلا با گیم پلی و پیشرفت بازی همخوانی ندارد.

بعنوان مثال در فصل یک بازی پندمیک لگاسی با یک داستان کلیشه ای با محتوای همه گیری بیماری طرف هستیم که با روند بازی ارتباطی ندارد، از یک طرف بازی جلو می رود و از طرف دیگر اجزای بازی سعی می کنند تغییرات ایجاد شده از هر بازی به بازی بعد را با استفاده از داستان تماتیک کنند.

حتی بازی Gloomhaven که به ماجراجویی و دنیای باز معروف است در اکثر اوقات فقط با یک متن کوتاه داستان از ورود بازیکن به یک منطقه روایت می کند و سپس بازیکن باید طبق روال سابق با یک تعداد دشمن مبارزکند و آن ها را شکست دهد.

بازی هایی مانند time stories با اینکه اوایل با داستان قوی از کنار بازیکن معنا دارد و تماتیک به بازار عرضه شد اما به مرور از نظر داستانی بسیار ضعیف عمل کرد. در اینگونه بازی ها سیستم ذخیره پیشرفت اکثرا پر از ایراد است.

در برخی از این بازی ها برای علامت زدن تغییرات از برچسب و یا نوشتن روی اجزای بازی استفاده می کنیم. پس از مدتی صفحه بازی بسیار شلوغ و گیج کننده می شود و در کنار این مسئله پاک شدن نوشته ها و ناخوانا شدن یادداشت های بازی در صورت جمع و پهن کردن مجدد آن امری قابل پیش بینی و آزار دهنده است و این امر فقط در بازی های لگاسی اتفاق می افتد.

همچنین در طول بازی تعداد کارت ها افزایش می یابد و اگر مجبور به جمع کردن و مجددا پهن کردن بازی شوید، شما را به شدت گیج می کند.

البته بازی های ایرانی یکبار مصرف به شدت قوی بوده و از بازی با آن ها لذت خواهید بود. بازی های مثل اگزیت یا خروج، بازی های مجموعه اسکیپ باکس و غیره که از لحاظ داستان و معما و گیم پلی امتیاز خوبی را گرفته و بازی کنندگانشان را راضی کرده اند.

بازی legacy ویروس

جمع بندی

در کنار همه این مسائل همچنان بازی های یک بار مصرف در بالاترین رتبه ها قرار دارد. نکات منفی ذکر شده در بالا برای منتقدان و مخاطبان این گونه بازی ها بی اهمیت نیست. جامعه مخاطب بازی های رومیزی بسیار کوچک و به نسبت بازی های کامپیوتری و مابقی سرگرمی ها سرمایه ی کمتری را به خود اختصاص می دهد. بیشتر کسانی که در این زمینه منتقد هستند معمولا بازیکنان قدیمی می باشند که با علاقه تمام به آموزش و بررسی کلی بازی ها دراینترنت با همکاری برخی از دوستانشان کار تولید محتوا در این زمینه را آغاز کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *