چه اتفاقی برای بیت کوین های گم شده رخ می دهد؟

چه اتفاقی برای بیت کوین های گم شده رخ می دهد؟

بیت‌کوین (BTC) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که سوابق خود را در میان مجموعه‌ای از گره‌های توزیع شده ذخیره می‌کند که مجموعاً یک دفتر کل عمومی را شکل می‌دهند که به آن بلاک چین نیز می‌گویند. در بلاک چین بیت کوین، کاربران کیف پول خصوصی، یک آدرس عمومی دارند در حالی که یک کلید خصوصی نیز در دست دارند که به آنها اجازه می دهد دارایی های موجود در آن آدرس را کنترل کنند.

بیت کوین گمشده چیست؟

زمانی که صاحبان بیت کوین قادر به اعمال کنترل بر روی دارایی خود نباشند، به این معنی است که بیت‌کوین در بلاک چین گم شده است.

بیت‌کوین (BTC) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که سوابق خود را در میان مجموعه‌ای از گره‌های توزیع شده ذخیره می‌کند که مجموعاً یک دفتر کل عمومی را شکل می‌دهند که به آن بلاک چین نیز می‌گویند. در بلاک چین بیت کوین، کاربران کیف پول خصوصی، یک آدرس عمومی دارند در حالی که یک کلید خصوصی نیز در دست دارند که به آنها اجازه می دهد دارایی های موجود در آن آدرس را کنترل کنند.

فقط 21 میلیون بیت کوین در گردش وجود خواهد داشت. این محدودیت در پروتکل طراحی و کدگذاری شده است. طراحی بیت کوین تورم زدایی است، به این صورت که طی یک دوره زمانی، کمیابی دارایی افزایش می یابد. ارزش بیت کوین تا حدی با حداکثر محدودیت در مقدار کل کوین هایی که می تواند وجود داشته باشد و با کاهش دوره ای پاداشی (از طریق هاوینگ) که به استخراج کنندگان برای تولید کردن بیت کوین های جدید داده می شود، حفظ می شود.

هر بیت کوین گمشده به کمیابی بیت کوین های موجود کمک می کند. تخمین تعداد دقیق بیت کوین های از دست رفته دشوار است، با توجه به اینکه کیف پول ها غیرفعال هستند.

با این حال، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Chainalysis، حدود 17٪ تا 23٪ از کل عرضه بیت کوین ممکن است گم شده باشد که بین 2.78 میلیون تا 3.79 میلیون BTC متغیر است. همچنین تصور می‌شود کیف پول‌های خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، تا 1 میلیون بیت‌کوین را از پاداش‌های استخراج اولیه نگهداری می‌کنند که در درصدی از این بیت‌کوین‌های گمشده یا خاموش نقش دارد.

بیت کوین چگونه گم می شود؟

بیت کوین می تواند به دلیل خطاهای کاربر یا اقدامات مخرب اشخاص ثالث از طریق کلاهبرداری، هک یا مهندسی اجتماعی از دست برود.

برخی از سناریوهای احتمالی در زیر ذکر شده است:

نفوذ به کلید خصوصی

سهل انگاری، قربانی شدن در حمله مهندسی اجتماعی یا هک شدن می‌تواند منجر به به خطر افتادن کلیدهای خصوصی شود که به هکرها اجازه می‌دهد بیت‌کوین را بدزدند. این امر می تواند به عنوان بخشی از هر گونه حمله فیشینگ، بدافزار یا دیگر سناریوهای کلاهبرداری رخ دهد.

ارسال به شبکه اشتباه

این اتفاق به طور عجیبی اغلب هنگام انتقال BTC رخ می دهد. اگر کاربران به اشتباه آن را به شبکه اشتباه یا به یک آدرس نامعتبر ارسال کنند، کاملا غیر قابل بازیابی است. این به دلیل ظهور Ordinals در اکوسیستم بیت کوین بسیار مهم است، زیرا برخی از کیف پول ها آدرس متفاوتی با آدرس استاندارد BTC دارند.

ارسال به آدرس اشتباه

هنگام انتقال بیت کوین، اگر کاربران آن را به آدرس اشتباه ارسال کنند، بازیابی آن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. ابتدا، مسئله کلیدی شناسایی گیرنده واقعی و سپس داشتن یک مکانیسم معقول برای درخواست بازگشت خواهد بود که همه اینها در یک اکوسیستم غیرمتمرکز بسیار دشوار است.

کیف پول های آسیب دیده

اگر کیف پول بیت کوین کاربر به هر دلیلی آسیب ببیند یا خراب شود، ممکن است دسترسی به بیت کوین خود را از دست بدهد. با این حال، اگر کاربر کلید خصوصی را داشته باشد، مشکلی وجود ندارد. میتواند یک کیف پول جدید راه اندازی کند و با کلید خصوصی آن را بازیابی کند.

رها کردن دارایی توسط کاربر

بسیاری از آدرس‌های غیرفعال BTC به دلایل زیادی هرگز فعالیتی نداشته‌اند. یکی از دلایل می تواند این باشد که مالکان کلیدهای خصوصی خود را فراموش کرده اند و نمی توانند به بیت کوین خود دسترسی پیدا کنند، که منجر به بیت کوین غیرقابل بازگشت در بلاک چین می شود.

ممکن است کاربران رایانه‌های قدیمی، کیف پول‌های سخت‌افزاری یا فایل‌های بازیابی حذف شده خود را دور انداخته باشند، که گزینه‌های آنها را برای بازگرداندن دسترسی قبلی به حداقل می‌رساند.

فوت صاحب دارایی

صاحبان کلید خصوصی ممکن است فوت کرده باشند، بدون اینکه شخص دیگری به کلیدهای خصوصی اصلی دسترسی داشته باشد، که منجر به از دست رفتن دارایی های دیجیتال می شود. این ممکن است برای کیف پول‌های خصوصی و حساب‌های موجود در صرافی‌های متمرکز اتفاق بیفتد، اگر فرآیند مشخصی برای بعد از مرگ توسط صاحب دارایی تنظیم نشده باشد یا در دسترس نباشد.

مصادره قانونی

کاربران همچنین ممکن است بیت کوین خود را به دلیل مصادره دارایی توسط مقامات دولتی از دست بدهند. اینها اقدامات هدفمند بر اساس قانون خواهند بود و در مورد کیف پول های خصوصی، کاربران همچنان باید کلید خصوصی خود را برای ادامه اقدامات اجرایی تحویل دهند.

هک صرافی های متمرکز

صرافی‌های متمرکزی که دارایی‌های کاربر را در اختیار دارند نیز در معرض خطر هک شدن یا از دست دادن دارایی‌ها به دلیل ورشکستگی هستند و در نتیجه کاربران به دارایی‌های خود دسترسی ندارند.

عواقب از دست دادن بیت کوین

با افزایش آگاهی و علاقه سرمایه گذاران نهادی، بیت کوین اکنون به عنوان طلای دیجیتال و ذخیره ارزش نیز شناخته می شود. هر بیت کوین از دست رفته می تواند نشان دهنده از دست دادن ثروت کاربران در دهه های آینده باشد.

بیت کوین از سال 2009 وجود داشته است و یک اجماع کلی در بین کارشناسان وجود دارد که جایگاه منحصر به فردی را در بین ارزهای دیجیتال به عنوان ذخیره ارزش دارد. راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) نقدینگی نهادی زیادی به بازار بیت‌کوین آورده است. این عوامل باعث شده بسیاری از کارشناسان ارزش گذاری قابل توجهی را برای بیت کوین در یک دهه آینده پیش بینی کنند.

کاربرانی که بیت کوین خود را برای همیشه و بدون امکان بازیابی از دست داده اند، ممکن است با احساس گناه و سرزنش دست و پنجه نرم کنند. با این حال، متأسفانه ضررهایی مانند این نیز بخشی از تعامل با اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. توسعه دهندگان باید بر روی راه حل های کیف پول چند امضایی و نوآورانه تمرکز کنند که می تواند احتمال چنین ضررهایی را برای کاربران در آینده کاهش دهد. اینها به کاهش تقلب و گم شدن تصادفی کلیدها کمک می کند و به نوبه خود منجر به پذیرش گسترده تر می شود.

ماهیت تورم زدایی بیت کوین به پیچیدگی شرایط می افزاید. بیت کوین های گمشده کمیابی واحدهای موجود را تسریع می کند. برخلاف برخی از سفته بازان، موسسات و سرمایه گذاران برتر تمایل دارند به جای اینکه در معاملات مکرر شرکت کنند، به صورت بلندمدت در بیت کوین سرمایه گذاری کنند. اثر ترکیبی این عوامل نشان دهنده روندی به سمت افزایش کمیابی بیت کوین و قیمت های بالاتر در آینده است.

آیا بیت کوین از دست رفته قابل بازیابی است؟

اینکه آیا می توان هر بیت کوینی را بازیابی کرد به ترکیبی از آنچه برای بازسازی در دسترس است و پس زمینه گم شدن دارایی بستگی دارد.

چند راه بالقوه برای بازیابی بیت کوین از دست رفته وجود دارد:

خدمات بازیابی اطلاعات

برخی از شرکت ها در بازیابی ارزهای دیجیتال گمشده کاربران تخصص دارند. آنها معمولاً با سناریوهایی در مورد مشکلات درایو یا خرابی سخت افزار، رمزهای عبور فراموش شده، خرابی کیف پول، از دست دادن اطلاعات یا گیرنده نادرست سروکار دارند. آن‌ها تکنیک‌های مختلفی را ارائه می‌کنند، از بازسازی با نیروی brute force عبارات جزئی یا کامل تا بازسازی کیف پول، فراموش کردن رمزهای عبور، حدس زدن و بازیابی کلیدهای ذخیره شده روی هارد دیسک.

زمانی که دسترسی به رایانه یا دستگاه موجود به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد دسترسی مهندسی معکوس داشته باشند، معمولاً نرخ موفقیت بالاتری دارند. با در نظر گرفتن اصول رمزنگاری بیت کوین، بازسازی کامل یک عبارت سید فراموش شده با توانایی های محاسباتی امروزی بسیار دشوار است.

کاربران باید احتیاط کنند و از شرکت‌های معتبر با بررسی‌های قابل تأیید و سابقه موفقیت کمک بگیرند زیرا بسیاری از خدمات نیز ممکن است کلاهبرداری‌های آشکار یا گران‌قیمت باشند و نتیجه مناسبی نداشته باشند.

شرکت های تحقیقات خصوصی

این شرکت ها معمولاً در زمینه هک‌ها یا کلاهبرداری‌هایی که به مقدار زیادی پول مربوط می‌شوند تخصص دارند و ابزارهای تحقیقاتی گسترده‌ای در اختیار دارند و جایگزین های مناسبی برای کاربرانی هستند که مقدار قابل توجهی دارایی را از دست داده اند و سعی میکنند دارایی های از دست رفته را بازیابی کنند.

ایمن ترین راه های ذخیره بیت کوین چیست؟

ذخیره سازی سرد، شیوه های امنیتی قوی و کنترل شخصی کلیدهای خصوصی برای ذخیره امن بیت کوین ضروری است.

استفاده از «ذخیره سرد» که کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین نگه می دارد، به ذخیره امن بیت کوین و جلوگیری از تهدیدات سایبری کمک می کند. کیف پول سخت افزاری پرکاربردترین راه حل ذخیره سازی سرد است که امکان تراکنش و امنیت بیشتر را فراهم می کند.

از طرف دیگر، برای بالاترین سطح حفاظت، می‌توان کیف‌ پول های کاغذی را در نظر گرفت که کلیدها را روی کاغذ چاپ می‌کنند. صرف نظر از روش استفاده شده، داشتن پشتیبان های امن متعدد از کلیدهای خصوصی ضروری است.

صرافی ها ممکن است گزینه مناسبی برای ذخیره وجوه قابل توجه نباشند زیرا اهداف آسانی برای هکرها هستند. در نهایت، آگاهی از کلاهبرداری فیشینگ و انتخاب یک رمز عبور قوی محافظت بیشتری را برای ذخایر بیت‌کوین فراهم می‌کند.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-happens-to-lost-bitcoin/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *