آموزش تمیز کردن کولر گازی به بهترین روش

آموزش تمیز کردن کولر گازی به بهترین روش

کولرگازی شما بخش بزرگی از خانه شما است که خانه را به محل  استراحت و آرامش تبدیل می کند. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما سخت‌تر کار می‌کند تا به همان سطح خنک‌کننده قبلی برسد. به همین ترتیب، اگر سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع دارید، گرمایش ممکن است با گذشت زمان کمتر شود.

 

تمیز کردن تهویه مطبوع یک عنصر حیاتی در نگهداری است که سیستم شما را برای مدت طولانی تری سالم نگه می دارد. این به معنای تعمیرات کمتر و همچنین هزینه کمتر انرژی است. با کمی زمان، حوصله و دقت می توانید کولر گازی خود را برای عملکرد بهتر تمیز کنید.

آموزش تمیز کردن کولر گازی  به بهترین روش

نکاتی برای تمیز کردن تهویه مطبوع

قبل از اینکه به نحوه تمیز کردن کولرگازی خود بپردازیم، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

 

این روند زمان می برد. حدود نصف روز را برای انجام درست کار کنار بگذارید.

بخش هایی از تمیز کردن به حرکات دقیق و مهارت نیاز دارند.

ممکن است برای تکمیل تمیز کردن کولرگازی به ابزارهای تخصصی نیاز داشته باشید.

در حالی که می توانید این نوع تعمیر و نگهداری را خودتان انجام دهید، ممکن است متوجه شوید که صبر و مهارت های حرکتی ظریف مورد نیاز برای این کار، این کار را به بهترین وجه برای یک حرفه ای مناسب می کند. اگر واحد تهویه مطبوع شما به خصوص کثیف است یا فرسودگی قابل توجهی نشان می دهد، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.سایت روشن تهویه در زمینه سرویس و تعمیر کولرگازی در تهران با 15 سال تجربه در خدمت شما عزیزان ساکن استان تهران است.

 

تفاوت بین کویل های کندانسور و کویل های اواپراتور

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن کولر گازی خود کنید، کمی در مورد نحوه عملکرد سیستم کمک می کند. دستگاه های تهویه مطبوع دارای یک جزء داخلی و یک جزء بیرونی هستند و هر کدام شامل یک نوع کویل متفاوت است که باید تمیز کنید.

کویل های اواپراتور را در قسمت داخلی دستگاه خواهید دید. این کویل ها معمولاً از مس ساخته شده اند که گرما را به راحتی هدایت می کند و حاوی مایع خنک کننده است. کویل ها با عبور هوای گرم از روی آنها گرما را جذب می کنند و مبرد تبخیر می شود و به حالت گاز تبدیل می شود.

از آنجا، مبرد هوای گرم را به واحد بیرونی منتقل می کند، جایی که از کمپرسور به سیم پیچ کندانسور می گذرد. در این مرحله کمپرسور مبرد را به حالت مایع برمی گرداند. سپس کویل کندانسور با کمک فن اگزوز گرما را به هوای اطراف آزاد می کند.

 

برای تمیز کردن کولر گازی خود باید روی هر دو قسمت داخلی و خارجی واحد خود کار کنید.

تفاوت بین کویل های کندانسور و کویل های اواپراتور

چگونه کولر گازی خود را در داخل تمیز کنید؟

این به شما بستگی دارد که آیا می خواهید با بخش بیرونی یا داخلی واحد شروع کنید. ما با دستورالعمل های قسمت داخلی شروع می کنیم.

 

  1. برق کولر گازی را قطع کنید

کولر گازی دارای قطعات متحرک زیادی است و از آنجایی که ایمنی در درجه اول اهمیت قرار دارد، باید برق کنتور خود را خاموش کنید. این بدان معنی است که شما هیچ چراغی نخواهید داشت، بنابراین حتما در روز شروع به تمیز کردن کولرگازی نمایید. اگر یونیت داخلی شما جایی تاریک است، حتما یک منبع نور تهیه کنید.

 

  1. کولر گازی را باز کنید

واحد دمنده شما دری به سیم پیچ اواپراتور خواهد داشت. بسته به واحد خود، ممکن است مجبور شوید نوار چسب فویل را بردارید. اغلب چند پیچ یا پیچ وجود دارد که در را در جای خود نگه می دارد.

 

  1. کویل های اواپراتور کولر گازی را تمیز کنید

اگر یک برس نرم دارید، از آن برای پاک کردن گرد و غبار از سیم پیچ استفاده کنید. این گرد و غبار از هر ذره ای تشکیل می شود که در داخل خانه شما جمع می شود. این شامل سلول های پوست و گاهی گرده می شود، بنابراین اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستید، ممکن است بخواهید از ماسک استفاده کنید.

 

بهترین راه حل تمیز کردن یک پاک کننده کویل بدون شستشو است که می توانید از فروشگاه لوازم خانگی محلی خود خریداری کنید. این اسپری کف می کند و سپس داخل ظرف تخلیه دستگاه می چکد و خاک و گرد و غبار را با خود می برد. تا جایی که می توانید فوم را به طور یکنواخت روی آن اسپری کنید و آن را در تمام قسمت های کوچکی که با دست نمی توانید به آن دسترسی پیدا کنید قرار دهید.

 

بهترین زمان برای انجام این کار در یک روز گرم است، به طوری که وقتی دستگاه را دوباره روشن می کنید، تراکم کولر گازی سیم پیچ ها را شستشو می دهد.

چگونه کولر گازی خود را در داخل تمیز کنید؟

  1. ظرف تخلیه کولر گازی را تمیز کنید

هنگامی که پاک کننده کویل کار خود را به طور کامل انجام داد، ظرف تخلیه را تمیز کنید. صابون و آب گرم محل خوبی برای شروع هستند و سفید کننده به ضدعفونی کردن کمک می کند. به سراغ مخلوط 50/50 سفید کننده و آب بروید. محلول را در فاضلاب بریزید تا مطمئن شوید که شفاف است.

 

  1. تخلیه تهویه مطبوع را در صورت وصل بودن آن پاک کنید

اگر محلول سفید کننده شما به راحتی در زهکشی شستشو می شود، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اگر کند باشد، ممکن است تخلیه شما مسدود شده باشد. بدون تمیز کردن و نگهداری منظم، کپک و جلبک می تواند در زهکشی ایجاد شود. معمولاً یک لوله پی وی سی به عرض یک چندسانتی متر است.

 

تخلیه کولر گازی ممکن است به بیرون و اغلب در اطراف واحد کندانسور ختم شود. زهکش را تا جایی که به پایان می رسد دنبال کنید و یک جاروبرقی مرطوب/خشک با خود بیاورید. اگر نگران کثیف شدن فیلتر هستید، می توانید آن را از جاروبرقی خارج کنید.

شلنگ جاروبرقی را بردارید و آن را تا انتهای لوله تخلیه نگه دارید. با نگه داشتن حوله در اطراف شکاف می توانید از نشت هوا جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید محکم‌ترین آب‌بند را داشته باشید، شلنگ را چسب بزنید و آن را به هم تخلیه کنید. جاروبرقی را روشن کنید و بگذارید دو یا سه دقیقه کار کند تا رسوبات انباشته شده پاک شود.

 

  1. پانل دسترسی کولر گازی را ببندید

پانل دسترسی را مجدداً با استفاده از همان پیچ هایی که در ابتدای کار بیرون آورده اید وصل کنید. اگر نوار فویل فلزی کولرگازی دارید، از آن برای مهر و موم کردن بالا و پایین پانل دسترسی استفاده کنید. برچسب سازنده را نپوشانید، زیرا ممکن است یک تکنسین برای انجام تعمیرات یا تعمیرات دستگاه به آن نیاز داشته باشد.

چگونه کولر گازی خود را در داخل تمیز کنید؟

چگونه واحد بیرونی کولرگازی که در بیرون قرار دارد را تمیز کنید؟

تمیز کردن واحد بیرونی و کویل های کندانسور آن به کار بیشتری نسبت به قسمت داخلی واحد نیاز دارد. از آنجایی که دائماً در معرض عناصر قرار می گیرد، این قسمت از سیستم شما بسیار سریع کثیف می شود. همچنین برای تمیز کردن آن به تجهیزات تخصصی بیشتری نیاز خواهید داشت. برای حفظ بهترین عملکرد واحد بیرونی خود، این مراحل را دنبال کنید.

 

  1. برق کولرگازی را قطع و خارج کنید

یک بار دیگر مطمئن شوید که برق خاموش است. می‌توانید قبل از شروع به کار، برق خود را در جعبه جداکننده فضای باز قطع کنید.

 

پیچ های فلزی بالای دستگاه را بیرون بیاورید. پس از برداشتن آنها، واحد فن و توری را بلند کنید. اکثر واحدها به اندازه کافی شلی سیم‌ها را دارند تا قسمت بالایی را پایین بیاورند و بدون نیاز به جدا کردن سیم آن را به دیوار تکیه دهند.

 

  1. زباله های موجود در تهویه مطبوع را پاک کنید

بسته به واحد شما، مقدار متفاوتی زباله در قسمت پایینی کولر وجود خواهد داشت. مدل‌های سطح ورودی معمولاً محافظ‌هایی در جای خود ندارند که از ورود زباله‌ها به قسمت بالای پنکه جلوگیری کند، بنابراین ممکن است برگ‌ها، دانه‌ها یا حتی شاخه‌های کوچکی در ظرف پایینی داشته باشید.

 

می‌توانید زباله‌ها را با دست جمع کنید یا می‌توانید از جاروبرقی مرطوب/خشک خود برای بیرون آوردن همه آن‌ها استفاده کنید.در صورتیکه کولرگازی شما قدیمی واز کارافتاده شده است وتمایل به فروش کولر گازی خود دارید می توانید به سایت روشن تهویه مراجعه کرده سایت روشن تهویه در زمینه خریدو فروش کولرگازی نیزفعالیت دارد.

 

  1. کویل های کولرگازی و باله ها را تمیز کنید

یادگیری نحوه تمیز کردن کویل های کندانسور کولرگازی ساده است. شما به یک محلول تمیزکننده کویل که در هر فروشگاه لوازم خانگی موجود است نیاز دارید. توجه داشته باشید که پاک کننده برای کویل های کندانسور بسیار سوزاننده است و می تواند باعث سوختگی شود. دودها نیز خطرناک هستند، به همین دلیل است که نباید از این پاک کننده روی کویل های داخلی خود استفاده کنید.

 

محلول تمیز کننده خود را مطابق دستورالعمل مخلوط یا رقیق کنید و آن را به سمپاش پمپ خود اضافه کنید. آن را روی کویل ها اسپری کنید. ظرف چند دقیقه کف می کند و می توانید با شلنگ خود آن را بشویید.

 

برای این کار از واشر فشار استفاده نکنید. باله ها تا حدودی ظریف هستند و فشار به راحتی می تواند به آنها آسیب برساند.

چگونه واحد بیرونی کولرگازی که در بیرون قرار دارد را تمیز کنید؟

  1. باله های کولر گازی را صاف کنید

باله های خم شده جریان هوا را کاهش می دهند، بنابراین این مرحله برای حفظ کارایی بسیار مهم است. بهترین راه برای انجام این کار، خرید یک ابزار باله است. این کیت های ارزان قیمت دارای دندانه هایی هستند که به شما امکان می دهد تعداد مشخصی باله در هر اینچ را شانه کنید. مطمئن شوید که از تعداد مناسبی از پره ها در هر اینچ برای واحد خود استفاده می کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که باله ها را با دقت شانه کنید و سر جای خود قرار دهید.

 

  1. اطراف واحد کولرگازی را تمیز کنید

قفس فن را تعویض کرده و با پیچ هایی که قبلاً بیرون آورده اید به دستگاه بچسبانید. اطمینان حاصل کنید که ناحیه اطراف دستگاه به مدت حداقل 2متر در هر جهت کاملاً صاف است و جریان هوای مطلوب را تضمین می کند.

 

  1. سطح واحد تهویه مطبوع

ممکن است کثیفی در زیر دستگاه شما بنشیند و باعث شود که شروع به ریختن کند. اگر یک واحد کندانسور برای مدت طولانی از سطح خارج شود، ممکن است زودتر از کار بیفتد و منجر به تعمیرات پرهزینه شود. اگر متوجه شدید که کندانسور تراز نیست، از تراز استفاده کنید تا آن را به جایی که باید باشد برسانید.

چگونه فیلتر تهویه مطبوع خود را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کولر گازی اولین کاری که باید انجام دهید تمیز کردن فیلتر است. واحدهای تهویه مطبوع مرکزی اغلب دارای فیلترهایی هستند که به جای تمیز کردن، قرار است تعویض شوند، بنابراین اگر می خواهید فیلتر را در یک واحد بزرگ تمیز کنید، باید دفترچه راهنمای دستورالعمل را بررسی کنید تا ببینید آیا تمیز کردن فیلتر واقعاً یک گزینه است یا خیر. برداشتن فیلتر بسته به واحد متفاوت است، اما مراحل تمیز کردن فیلترها تا حد زیادی یکسان است.

 

  1. فیلتر کولرگازی را جاروبرقی بکشید

برای نگهداری منظم، جاروبرقی تنها کاری است که باید انجام دهید. از یک لوله جاروبرقی بدون استفاده کنید، زیرا ممکن است به فیلتر آسیب برساند. نازل خلاء را در طول فیلتر بالا و پایین کنید. احتمالاً مقدار کمی از گرد و غبار را خواهید دید. اگر حیوان خانگی دارید، ممکن است مجبور شوید چند بار بیشتر از فیلتر عبور کنید. هنگام جاروبرقی، فیلتر را زیاد فشار ندهید، در غیر این صورت ممکن است آن را پاره یا فرورفته کنید.

 

  1. فیلتر کولرگازی را خیس کنید

وان حمام یا ظرف بزرگ دیگری را با آب با دمای اتاق پر کنید. کمی مایع شوینده معمولی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا آب کف کند. فیلتر را در ظرف قرار دهید و مطمئن شوید که زیر آب است. فیلتر را به جلو و عقب حرکت دهید تا کاملاً در محلول صابون پوشانده شود و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند.

 

از برس یا سایر ابزارهای ساینده روی فیلتر استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب شوند. استفاده از شیلنگ راه خوبی برای از بین بردن کثیفی و زباله است. یک طرف شلنگ را جدا کنید تا آب تمیز شود.

 

  1. فیلتر کولرگازی را اسپری کنید

محلول یک به یک سرکه و آب را مخلوط کنید و آن را به یک بطری اسپری اضافه کنید. دو طرف فیلتر را اسپری کنید و 10 دقیقه به آن فرصت دهید تا محلول باکتری ها را از بین ببرد. قبل از ادامه فیلتر را زیر آب جاری بشویید.

 

  1. فیلتر کولرگازی را خشک کنید

فیلترهای کولرگازی باید در هوا خشک شوند و ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا کاملاً عاری از رطوبت شوند. برای کمک به این فرآیند، می توانید روزنامه ها را روی زمین زیر فیلتر قرار دهید. فیلتر را به دیوار بالای روزنامه ها تکیه دهید. پس از گذشت حداقل سه ساعت، می توانید فیلتر را دوباره در واحد تهویه مطبوع خود نصب کنید.

کولر گازی خود را قوی و قدرتمند نگه دارید.

یک کولرگازی تمیز یک تهویه مطبوع کارآمد است، اما صرف زمان برای تمیز کردن کولرگازی خود همیشه عملی نیست. اگر ، نمی‌خواهید با محلول‌های تمیزکننده مبتنی بر مواد شیمیایی کار کنید یا نمی‌خواهید ساعت‌ها با دقت باله‌های کولرگازی خود را در جای خود قرار دهید، وقت آن است که با متخصصان تماس بگیرید.

 

سایت روشن تهویه ما تمیز کردن کامل را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه انجام می دهیم. تکنسین های ما نه تنها سیستم AC شما را تمیز می کنند، بلکه یک چک لیست جامع را نیز دنبال می کنند تا اطمینان حاصل شود که واحد شما به خوبی کار می کند.

شما می توانید در سایت روشن تهویه خرید کولر گازی نو ,اصل,کارکرده ودست دوم,ونیز در زمینه تعمیر کولرگازی در تهران به ما اعتماد نمایید. باشمارهای ثبت شده در سایت تماس گرفته واز مشاوره رایگان کارشناسان سایت روشن تهویه برخوردار شوید.

 

منبع : سایت روشن تهویه https://roshantamir.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *