بررسی خواص اسید لاکتیک و اسید استیک و کاربرد این مواد در صنایع

بررسی خواص اسید لاکتیک و اسید استیک و کاربرد این مواد در صنایع

اسید لاکتیک و اسید استیک دو ترکیب بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. اسید لاکتیک که آلفا هیدروکسی پروپانوئیک اسید (2-هیدروکسی پروپانوئیک اسید) نیز نامیده می شود در نتیجه فعالیت های بدنی شدید در عضلات و گلبول های قرمز خون تشکیل می شود. اسید لاکتیک یک اسید آلی است و به عنوان محصول فرعی تخمیر باکتریایی قند، نشاسته ذرت یا آب پنیر نیز تشکیل می شود.

بررسی خواص اسید لاکتیک و اسید استیک و کاربرد این مواد در صنایع

اسید استیک چست؟

اسید استیک یکی از ساده ترین اسیدهای کربوکسیلیک (دومین بعد از اسید فرمیک) است. این ترکیب یک معرف شیمیایی مهم و ماده شیمیایی صنعتی است که در تولید پلی اتیلن ترفتالات و به طور عمده در بطری های نوشابه استفاده می شود. در مصارف خانگی، اسید استیک رقیق شده علاوه بر پخت و پز در رسوب زدایی نیز کاربرد دارد.

در صنایع غذایی از اسید استیک تحت کد افزودنی غذایی E260 به عنوان تنظیم کننده اسیدیته استفاده می شود.

اسید استیک در سرکه

اسید استیک هزاران سال است که به عنوان سرکه در تهیه غذاها و همچنین به عنوان یک چاشنی لذیذ در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. ماهیت اسیدی سرکه باعث ترشی غذا می شود و به تعادل و تشدید طعم کمک آن می کند.

از محلول های رقیق اسید استیک به دلیل اسیدیته ملایم آنها در موارد مختلفی استفاده می شود. نمونه های مورد استفاده در محیط خانه شامل استفاده در حمام و در رسوب زدایی و حذف رسوبات آهک از شیرها و کتری است.  اسید استیک همچنین در طب سنتی برای درمان نیش حشرات و درمان عفونت گوش بیرونی کاربرد دارد. علاوه بر این از استیک اسید به عنوان یک ماده نگهدارنده برای سیلوی دام استفاده می شود تا از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کند.

آیا اسید استیک همان اسید اتانوئیک است؟

نام دیگر اسید استیک، اسید اتانوئیک است که به عنوان یک ترکیب شیمیایی آلی به دلیل ایجاد طعم ترش و بوی تند سرکه شناخته می شود.

اسید استیک گلاسیال چیست؟

اسید استیک بدون آب خالص (اسید استیک گلاسیال) یک مایع رطوبت گیر بی رنگ است و در دمای زیر 16.7 درجه سانتی گراد (62 درجه فارنهایت) تبدیل به یک جامد کریستالی بی رنگ منجمد می شود.

اسید استیک گلاسیال چیست؟

اسید استیک گلاسیال یک باز بسیار ضعیف تر از آب است، بنابراین آمید در این محیط به عنوان یک باز قوی عمل می کند.

 

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک ماده ای است که در بدن انسان به صورت خود به خود تولید می شود. زمانی که فردی ورزش می کند، بدن او از اکسیژن برای تجزیه گلوکز جهت تولید انرژی استفاده می کند. در حین ورزش شدید اگر اکسیژن کافی برای تکمیل فرآیند تجزیه گلوکز وجود نداشته باشد، اسید لاکتیک در بدن تولید می شود. سپس بدن، بدون استفاده از اکسیژن، اسید لاکتیک را به انرژی تبدیل می کند. این فرآیند، عوارض جانبی همچون درد عضلانی را به همراه دارد.

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک نه تنها باعث ایجاد طعم در مواد غذایی می شود، بلکه دارای خواص نگهدارندگی است و به پخت نان نیز کمک می کند. این ماده همچنین به طور غیر مستقیم با دارو و درمان مرتبط است، زیرا محصولات لبنی حاوی باکتری های اسید لاکتیک به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم اسید لاکتیک در شیر ترش نیز یافت می شود، و علت نام گذاری آن نیز به همین علت است.

خواص اسید لاکتیک

اسید لاکتیک به شکل مایع غلیظ و بی رنگ، با طعم ترش و محلول در آب و پروپیلن گلیکول موجود است. این ماده دارای غلظت مضاعف است که در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

کاربردهای اسید لاکتیک

در صنایع از لاکتیک اسید در ضد یخ و بیوسیدها استفاده می شود. این ماده همچنین در شیر، محصولات ترشی، سویای تخمیر شده و گوشت وجود دارد. خاصیت مرطوب کنندگی اسید لاکتیک باعث می شود به عنوان یک عامل مهم در لوازم آرایشی، پوستی صاف و یکدست ایجاد کرده و از چین و چروک جلوگیری کند. اثر لایه بردار اسید لاکتیک نیز پوست های مرده را از بین می برد.

اسید لاکتیک در صنایع غذایی

این ترکیب اغلب به عنوان اسیدی کننده و برای تنظیم pH استفاده می شود و با کاهش شاخص pH باعث حفظ غذا می شود.

یکی از کاربردهای اسید لاکتیک در پخت نان است. هنگامی که با بیکینگ پودر ترکیب می شود، دی اکسید کربن تولید کرده و به پف کردن نان کمک می کند.

اسید لاکتیک در صنایع لبنی نیز کاربردهای فراوانی دارد. این ماده پایداری و حجم کره را افزایش داده و باعث افزایش سرعت فرآیند تخمیر محصولات لبنی می شود.

یکی دیگر از خواص اسید لاکتیک این است که طعم دلپذیری در ترشی ها و سس های سالاد ایجاد می کند. علاوه بر این، به دلیل خاصیت اسیدی خود، طعم ترش لطیفی به ماست و شیرینی های مختلف می دهد. همچنین شایان ذکر است که اسید لاکتیک موجود در لبنیات یا سبزیجات تخمیر شده جذب اسیدهای آمینه و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم را افزایش می دهد و بنابراین در حفظ سلامتی نیز موثر است.

اسید لاکتیک در پزشکی

اسید لاکتیک در پزشکی و در درمان بیماری های پوستی، بیماری های دستگاه گوارش و پزشکی ورزشی استفاده می شود. اسید لاکتیک در درماتولوژی نیز مفید است، و اپیدرم ضخیم را از بین می برد و می تواند در ترکیب با اسید سالیسیلیک در رفع میخچه موثر باشد. اسید لاکتیک یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که سلول ‌های مرده پوست را از بین می ‌برد و منافذ پوست را باز می‌ کند و به همین دلیل برای جلوگیری و کنترل آکنه نیز تجویز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *