بهترین بازی های نقش مخفی (بخش اول)

بازی نقش مخفی

بازی های نقش مخفی به بازی هایی می گویند که در آن نقش عده ای یا همه بازیکنان مخفی بوده و افراد با همان نقش مخفی بازی را شروع می کنند. این بازی ها ممکن است بنا به قوانینشان متفاوت باشند و در حین بازی نقش عده ای روشن شود یا ممکن است تا پایان بازی نقش کسی فاش نشود. این بازی ها معمولا شامل بلوف زدن و استنتاج و تحلیل حرف های دیگران می شود و باید سعی شود نقش های مخفی را پیدا کنیم. از معروف ترین بازی های نقش مخفی می توان به بازی مافیا اشاره کرد. بازی ای که این روزها بسیار فراگیر شده و حتی یک مسابقه تلویزیونی به نام شهروند و مافیا (که از شبکه سلامت پخش می شود) و یک مسابقه به نام شب های مافیا (که در بازار آزاد پخش می شود) برای این بازی ساخته شده است. اما بازی های نقش مخفی فقط به مافیا ختم نمی شوند. اگر قصد خرید بردگیم در سبک نقش مخفی دارید حتما با ما همراه باشید.

انواع بازی های نقش مخفی

به طور کلی دو دسته بازی نقش مخفی داریم که به اختصار به آن ها می پردازیم:

بازی های نقش مخفی بلوف محور: همانطور که از نامشان پیداست این بازی ها بر اصل بلوف پیش می روند که البته خود این دسته به دو دسته دیگر تقسیم می شود. بازی های نقش مخفی بلوف محور با امکان اطلاق نقش که برای این بازی ها می توان به بازی کودتا اشاره کرد و بازی های نقش مخفی بدون امکان اطلاق نقش که می توان به مافیا اشاره کرد.

بازی های نقش مخفی صداقت محور: در این بازی ها بلوف زدن ممنوع است و شما با اینکه نقشتان مخفیست ولی حق بلوف زدن ندارید. در این بازی ها شما باید بر پایه صداقت پیش بروید ولی نباید نقشتان را لو بدهید. بازی اسپای فال یک بردگیم در این سبک می باشد.

فواید بازی های نقش مخفی

این بازی ها قدرت تحلیل و استنتاج شما تقویت کرده و به شما کمک می کند راست و دروغ را بهتر پیدا کنید. کسانی که بتوانند در این بازی ها خوب دقت کنند و حرف ها را بشنوند و پس از تحلیل کامل، دروغگو را از راستگو متمایز کنند در زندگی واقعی هم در این زمینه موفق خواهند بود و به نوعی کلاه سرشان نمی رود. بازی های نقش مخفی به شما در تقویت دقت و مهارت سخنوری هم کمک زیادی کرده و به شما یاد می دهد کلمات را درست و به شکلی مناسب به کار ببرید. سرگرم شدن و به کار گفتن تعداد زیادی از افراد یکی دیگر از قابلیت های این بازی هاست که باعث می شود دورهمی های جذاب و به یادماندنی داشته و به یک دیگر نزدیک تر شوید. همچنین در این بازی ها می توانید عکس العمل های هم بازی هایتان را در مقابل تهمت، اتهام، شک، دروغ و رفتارهای دیگر ببینید و به نوعی آن ها را بهتر بشناسید. این بازی به خودشناسی هم کمک کرده و به شما کمک می کند رفتار هایتان را در شرایط مختلف بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید: بردگیم چیست؟

معرفی بازی های نقش مخفی

بازی های زیادی در سبک نقش مخفی تولید و ارائه شده اند که در این مقاله به معرفی چند بازی میپردازیم. در ابتدا به معرفی یک بازی در سبک نقش مخفی بلوف محور با امکان اطلاق نقش می پردازیم:

بازی کودتا

در این بازی هر کس دو کارت دریافت می کند که نقش هایشان باید از دیگران مخفی بماند. هر کارتی قابلیت دارد و شما می توانید از این قابلیت ها استفاده کنید. شما در نوبتتان می توانید یا یک سکه بردارید، یا دو سکه بردارید (که اگر کسی کارت بزرگ زاده را داشته باشد می تواند جلوی شما را بگیرد)، یا کودتا کنید و یکی از کارت های یک نفر را بسوزانید( در صورتی که به 7 سکه رسیده باشید) و یا از قابلیت یکی از کارت هایتان استفاده کنید. در این بازی 5 نقش وجود دارد:

فرمانده: می تواند از یک نفر به دلخواه دو سکه باج بگیرد.( از سفیر و فرمانده نمی توان باج گرفت)

بزرگ زاده: می تواند 3 سکه بردارد و جلوی کسی که 2 سکه برمیدارد را میگیرد.

سفیر: می تواند کارت هایش را با کارت های زمین عوض کند.( از او نمی توان باج گرفت)

آدمکش: در ازای پرداخت 3 سکه می تواند یکی از کارت های یک نفر را بسوزاند.

شاهدخت: آدمکش نمی تواند او را بکشد.

در این بازی شما می توانید از قابلیت های کارت هایی که دارید و یا ندارید! استفاده کنید. بلوف بخش مهمی از این بازی است. شما می توانید به دروغ بگویید که مثلا بزرگ زاده دارید و 3 سکه بردارید. اما اگر کسی به شما شک کند و بگوید که ثابت کنید باید کارت بزرگ زاده تان را رو کنید. اگر راست گفته باشید کارت بزرگ زاده را رو می کنید، به دسته کارت های بازی اضافه می کنید و کارت دیگری برمیدارد. درعوض کسی که به شما اتهام زده باید یکی از کارت هایش را بسوزاند. اما اگر دروغ گفته باشید باید یکی از کارت هایتان را بسوزانید. در انتها کسی برنده می شود که به تنهایی زنده بماند. این بازی یکی از بهترین بردگیم های نقش مخفی با قابلیت اطلاق نقش می باشد. اگر به این سبک از بازی ها علاقه دارید حتما این بازی را امتحان کنید.

بازی بردگیم کودتا یا COUP (نسخه ایرانی)

بازی های نقش مخفی بلوف محور بدون قابلیت اطلاق نقش را میشناسید؟ بیایید با یکی از آنها آشنا شویم:

بازی راز هیتلر

اگر بخواهیم بازی راز هیتلر را به طور خلاصه تعریف کنیم همان مافیا با کمی چاشنی شانسی را در نظر بگیرید. اما سبک بازی خیلی متفاوت تر است. در این بازی عده ای در گروه فاشیست و عده ای در گروه لیبرال قرار می گیرند. یک نفر نقش هیتلر را می گیرد که در گروه فاشیست ها بازی می کند. یک تفاوت اصلی بازی مافیا با بازی راز هیتلر در تعداد خوابیدن ها و شب شدن ها در بازی است. در تمام بازی فقط یک بار شب داریم و یک بار میخوابید. شبی که فاشیست ها به جز هیتلر بیدار شده و یک دیگر را شناخته و سپس هیتلر انگشت شستش را بالا می آورد تا فاشیست ها او را بشناسند. اما او یارانش را نخواهد شناخت. حالا یک نفر را به عنوان شروع کننده انتخاب می کنید تا رئیس جمهور شود و او با استفاده از نشان ها صدر اعظمش را معرفی میکند. سپس همه باید به این دولت رای دهند. اگر بیشتر از 50 درصد آرا بلی باشد رای آورده و اگر کمتر باشد رای نمیاورد.

اگر رای آورد 3 کارت قانون گذاری برداشته یکی را حذف می کند و دو کارت دیگر را به صدراعظم می دهد. صدر اعظم هم یکی را می سوزاند و دیگری را رو کرده و تصویب میکند. اگر قانون فاشیستی بود در صفحه فاشیست ها و اگر لیبرال بود در صفحه لیبرال ها قرار میگیرد. حالا نوبت نفر بعدی است که رئیس جمهور شود. با این تفاوت که نمی تواند صدر اعظم قبلی را انتخاب کند.

اگر دولت رای نیاورد نشانگر یک خانه به جلو می رود و نفر بعدی رئیس جمهور می شود. اگر 3 بار پشت سر هم هیچ دولتی رای نیاورد کارت قانون گذاری رویی تصویب می شود.

بعضی از خانه های فاشیستی قدرت های ویژه ای به رئیس جمهور می دهند که آنها را در مقاله آموزش بازی راز هیتلر می توانید بخوانید.

پایان بازی یکی از این حالت ها است:

پیروزی لیبرال ها

1- تمام خانه های لیبرال ها با قوانین لیبرالی پر شود.

2- هیتلر با قدرتی که به رئیس جمهور رسیده اعدام شود.

پیروزی فاشیست ها

1- تمام خانه های فاشیست ها با قوانین فاشیستی پر شوند.

2- پس از تصویب سومین قانون فاشیستی هیتلر به عنوان صدر اعظم رای بیاورد.

اگر به بازی مافیا علاقه دارید این بازی انقلابی در صنعت بازی مافیا است.

 

خرید بازی بردگیم ایرانی راز هیتلر

 

حالا می خواهیم دو بازی از بازی های نقش مخفی صداقت محور را بررسی کنیم:

بازی اسپای فال 2

در این بازی شما حق دروغ گفتن ندارید و باید حقیقت را بگویید. بازی به این صورت است که همه به جز جاسوس یک مکان را می بینند و جاسوس فقط کارت جاسوس را میگیرد. به نوبت از هم سوال می کنید که البته سوالات باید در چارچوب قوانین بازی باشد. با استفاده از این سوال ها که درمورد مکانی است که کارتش را همه به جز جاسوس دریافت کرده اند می توانید جاسوس را پیدا کنید. اما باید مواظب باشید. اگر جاسوس بتواند مکان را پیدا کند می تواند اعلام کند که مکان را می داند و برنده بازی می شود. همچنین اگر بازیکنان بتوانند جاسوس را پیدا کنند رای گیری می کنند و جاسوس را اعلام می کنند. اگر درست باشد برنده و اگر اشتباه باشد بازنده بازی می شوند.

بازی بردگیم ایرانی اسپای فال 2 (Spy Fall 2)

بازی نامه های عاشقانه

در این بازی شما نقش های مختلفی را دریافت می کتید و از نقش های آن ها می توانید استفاده کنید. شباهت زیادی به بازی کودتا دارد اما امکان بلوف زدن ندارید و فقط باید صادق باشید.

هرکس یک کارت دریافت می کند. کسی که نوبتش باشد یک کارت دیگر بر می دارد و یکی از کارت هایش را به رو روی زمین می گذارد و آن را بازی می کند. نقش ها و قابلیت شان به ترتیب امتیازشان به شرح زیر هستند:

  1. نگهبان: کارت یک نفر را حدس می زنید اگر درست بود باید کارتش را بسوزاند.
  2. کشیش: کارت یک نفر را ببینید.
  3. مشاور اعظم: کارت تان را با کارت یک نفر دیگر مقایسه کنید هر کدام امتیاز کمتری داشت باید کارتش را بسوزاند.
  4. ندیمه: تا یک دور کسی به شما نمی تواند کاری داشته باشد.
  5. شاهزاده: کارت خودتان یا یک نفر دیگر را بسوزانید تا به جایش کارت دیگری بردارد.
  6. شاه: کارت خود را با کارت یک نفر دیگر عوض کنید.
  7. بانو: اگر شاه یا شاهزاده با بانو در یک دست قرار بگیرند فقط باید بانو را بازی کنید.پ
  8. شاهدخت: به هر دلیلی بسوزد از بازی خارج می شوید.

این بازی یکی از بهترین مینی بردگیم های موجود است و می تواند بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد. در پایان کسی که به تنهایی در بازی بماند برنده می شود. اما اگر کارت ها تمام شوند و چند نفر مانده باشند کارت ها را مقایسه می کنید. کسی که امتیازش بیشتر باشد برنده است. اگر باز هم برابر بود کسی که مجموع امتیازات کارت های سوخته اش بیشتر باشد برنده است.

بازی نامه های عاشقانه

حرف آخر

بازی های نقش مخفی بسیار جذاب و هیجان انگیز هستند. اگر دوست دارید بازی ای کنید که در آن حرف بزنید و تحلیل کنید این بازی ها همیشه بهترین هستند. با این بازی ها می توانید کلی درس بگیرید و در زندگی روزمره تان هم موفق تر باشید. بازی های زیادی در این سبک وجود دارند و این شمایید که انتخاب می کنید کدام بازی را بازی کنید. در مقاله های بعدی به معرفی بازی های بیشتری خواهیم پرداخت.

 

4 دیدگاه برای “بهترین بازی های نقش مخفی (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *