در مهمانی ها چه بردگیمی بازی کنیم؟ (۱)

در مهمانی ها چه بردگیمی بازی کنیم؟ (۱)

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که وسط یه مهمونی شلوغ گیر کنید و هیچ راه فراری نداشته باشید. همه یا مشغول حرف زدن با هم دیگه ان یا سرشون تو گوشیشونه و شما از این وضع اصلا راضی نیستید. حق هم دارید. مهمانی ها به دورهمی هایی تبدیل شده اند که هیچ خاطره ای از خودشون به جا نمیذارن و این یعنی پاک شدن لحظه های شما. اما برای رفع این مشکل باید چیکار کنیم؟ دورهمی هامون رو چطوری بگذرونیم که به یک خاطره جذاب تبدیل بشن و بعدها بتونیم ازشون یاد کنیم؟

بازی های مخصوص مهمانی

فعالیت های زیادی هستن که میتونید برای خاطره سازی انجامشون بدید اما بهترین گرینه همیشه و همیشه بازی بوده و هست. اما هر بازی ای برای مهمانی ها مناسب نیست. به طور مثال تخته نرد بازی ای برای مهمانی نیست. چرا؟ خب مشخصه! دو نفر بازی کنن و بقیه نگاه کنن؟ این قطعا خاطره سازی خوبی نخواهد بود. وقتی یه خاطره خیلی خوب میسازی که همه توش دخیل باشن. مثلا مافیا و پانتومیم بازی های خیلی خوبی واسه مهمونی ها هستن. ولی اگه تعدادتون واسه مافیا کافی نباشه چیکار می کنید؟ اصلا بهترین بازی واسه مهمونی چیه؟

 

بازی های مخصوص مهمانی

 

بردگیم

بردگیم ها بهترین بازی برای مهمانی ها محسوب می شن. با هر تعدادی هم که باشید یه بردگیم مناسب برای جمعتون پیدا میکنید. رفتی پیش دوستت و دوتایی تنهایید؟ 3 نفرید؟ 10 نفر؟ 90 نفر؟ فرقی نمیکنه. بردگیم برای تعدادی که میخواید پیدا می کنید.
حتی فرقی نداره که چند سالتونه. تو جعتون بچه ی مدرسه ای دارید؟ جوون؟ میان سال؟ فرقی نداره. بازی مناسب برای هر جمعی پیدا می کنید.
اما مساله ای که در مهمونی ها خیلی اهمیت داره زمانه. خیلی از بازی ها هستن که زمان زیادی رو لازم دارن تا بازی به طور کامل تموم بشه و برنده مشخص بشه. خب ممکنه شما به یک شب نشینی کوتاه رفته باشید و فرصت این بازی های طولانی رو نداشته باشید. پس باید بردگیمی رو انتخاب کنید که زمان زیادی رو از شما نگیره.با این اوصاف به طور خلاصه، حین خرید بردگیم باید به تعداد نفرات، سن بازیکنان و زمانی که بازی نیاز دارد دقت فرمایید.

بردگیم چیست؟

شاید کلمه ی بردگیم براتون آشنا نباشه ولی اگر اسم بازی فکریو بشنوید با خودتون بگید آهان! اینو می شناسم. بردگیم و بازی فکری اشتراک های زیادی دارن و خیلی جاها با هم اشتباه گرفته میشن. اگر بخوایم یکم تخصصی تر بررسی کنیم باید بگیم بازی فکری بازی ایه که محوریتش فکر باشه و شانس دخالت کمتری توی اون داشته باشه. ولی بردگیم به تمام بازی هایی گفته میشه که اصطلاحا قابلیت اجرا روی میز رو داشته باشن. یعنی نیاز به فضای زیادی نداشته باشن.
اما برای تشخیص بهتر بردگیم ها باید به مواردی توجه کنید. بردگیم ها شامل حداقل یکی از این موارد می شن: کارت، تاس، مهره، صفحه، تایل، قلم، کاغذ، لیوان پلاستیکی، زنگ و…
برای تشخیص بهتر برد گیم ها به چند مثال می پردازیم. نرم افزار پانتومیم را در گوشی نصب کرده ایم و با دوستان مشغول بازی هستیم. ما در حال برد گیم بازی کردن هستیم؟ خیر. ما بازی فکری می کنیم ولی بردگیم نه!
حال تصور کنید بازی ای داریم که در پاکت هایی کارت هایی وجود دارد که روی آن ها معماهای درج شده و باید معماها را حل کنیم و با نرم افزاری که روی گوشی نصب کرده ایم از درستی و نادرستی پاسخ ها مطلع شویم. این بار چی؟ بردگیم یا بازی فکری؟ درسته. ما این بار داریم بردگیم بازی می کنیم. حالا که با مفهموم بردگیم آشنا شدیم بریم سراغ اینکه چه بردگیم هایی برای مهمونی مناسب ترن.

بردگیم ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شن که در مقاله بردگیم چیست به طور کامل به آن پرداخته شده. اما این دسته بندی ها به صورت ریز در نیومدن. شاید بهتر باشه باهم بررسی کنیم که بردگیم های مهمانی یا پارتی گیم شامل چه دسته بازی هایی می شن.
بردگیم های مهمانی که معمولا برای جمع های 4 نفر به بالا، طراحی می شن شامل چندین سبک از بازی ها میشن. برای مثال می تونیم به دسته های اقتصادی، استراتژیک، خنده دار، فکری، نقش آفرینی، شانسی و غیره اشاره کنیم. این که چه سبکی را انتخاب می کنید بستگی با حال و هوای اون روز شما داره. حالا باهم 3 تا بازی رو که خیلی می چسبه تو مهمونی ها بازی کنیم بررسی می کنیم.

 

بردگیم چیست؟

 

معرفی 3 بردگیم مهمانی ( پارتی گیم)

بازی جالیز

جالیز خوراک مهمونی هاییه که با هم کلی کل کل دارید و می خواید بهشون ثابت کنید بهترینید. این بازی از 3 تا 7 نفر قابل انجامه و برای سنین 9 سال به بالا طراحی شده. از 30 تا 60 دقیقه هم زمان نیاز دارید تا بتونید بازی رو به انتها برسونید. اما بازی چطوریه؟
تو این مقاله نمیخوام کل بازی رو توضیح بدیم چون کاملش رو می تونید از مقاله ی آموزش بازی جالیز مطالعه کنید. اما نیازه که توضیحاتی بدیم تا با بازی جالیز آشنا بشید. این بازی از چندین نوع سبزیجات و سیفی جات تشکیل شده که شامل ارزش های متفاوتی هستن. همچنین بر اساس ارزششون دارای تعداد متفاوتی هم هستن. مثلا فلفل که بهترین حالت امتیازدهی رو داره بسیار کمیاب بوده و کلا 6 دونه ازش تو بازی موجوده. خلاصش اینه که هر چی بهتر سکه بدن کمتر موجودن.
هرکس زمینی در اختیار داره که شامل دو جالیز می شه. هرکس 5 کارت می گیره و کسی نوبتش باشه 1 یا 2 کارت رو تو جالیزهاش می کاره. البته با توجه به اینکه سبزی های متفاوت روی هم قرار نمیگیرن و فقط مشابه ها رو می تونیم روی هم بکاریم. مرحله بعدی اینه که دو کارت از دسته ی کارت ها رو شده و بازیکن تصمیم می گیرد که آن ها را بفروشد یا معامله کند. درست شنیدید! تو این بازی معامله آزاده. یعنی شما می تونید یک و یا حتی هر دوی محصولات رو شدتون رو با دیگران معامله کنید. البته باید توجه کنید که جنس معامله شده رو باید بکارید و نمی تونید اون رو توی دستتون قرار بدید. دقت کنید! هر دو طرف معامله باید این کارو بکنن.
اما اگر کسی حاضر به معامله با شما نشد و مجبور بودید که بکارید ولی جالیز هاتون پر بود چی؟ چاره ای ندارید. باید تمام محصولات یکی از جالیز هاتون رو برداشت کنید. برداشت کردن به این صورته که اگر تعداد محصولاتی که روی هم کاشتید به میزان لازم رسیده باشن به همون اندازه سکه دریافت می کنید. ولی اگر نرسیده باشن محصولات می سوزن و چیزی دست شما رو نمی گیره. شما در هرجایی از بازی می تونید عملیات برداشت رو انجام بدید و نیاز نیست حتما نوبتتون باشه.
مرحله بعد پر کردن انبارتونه. یعنی 2 یا 3 کارت (بر اساس تعداد نفرات بازی متغیر است) از دسته کارت ها بر می دارید و به کارت های دستتون اضافه می کنید. حالا نوبت نفر بعدیه. حین بازی با برداشت محصولات می تونید سکه به دست بیارید و تجهیزاتی مثل کود و تراکتور و جالیز بخرید که خیلی کمک می کنن تا زودتر به سکه برسید. پایان بازی زمانیه که دسته کارت های بازی برای بار سوم به اتمام برسن. حالا زمان فروش تجهیزات و شمردن سکه هاتونه. البته اگر تعدادتون کمتر از 7 نفر بود می تونید بازی پیشرفته رو انجام بدید و کارت های رویداد رو به بازی اضافه کنید تا هر دور از بازی رو با یک رویداد شروع کنید.

 

بازی جالیز

 

بازی استوژیت

بردگیم استوژیت یکی از بهترین بازی های خانوادگی و دورهمیه که تو مهمونی های کوچیک و متوسط بهترین انتخاب واسه بازی کردنه. این بازی مخصوص افراد بالای 8 ساله و قابل بازی برای تعداد 2 تا 8 نفر. از 30 تا 60 دقیقه وقت شما رو می گیره و در واقع 30 تا 60 دقیقه خاطره براتون می سازه. استوژیت یه بازی کارتی تو سبک انتزاعیه که خلاقیت و خیال پردازی شما رو به چالش می کشه. شما باید بتونید به بهترین شکل ممکن ذهن حرف هاتونو بخونید و کاری کنید که حداقل 1 نفر بتونه ذهن شما رو بخونه. البته اگه همه بتونن ذهن شمارو بخونن شما امتیاز از دست می دید و این یعنی نزدیک شدن به باخت. پس خیلی باید دقت کنید.
بازی استوژیت از تعدادی کارت تشکیل شده که روی اون ها تصاویر انتزاعی و پیچیده ای حک شده. به هر کس 6 کارت داده میشه و کسی که نوبتش باشه یکی از کارت هاشو انتخاب می کنه و درموردش یه چیزی میگه و اون کارتو به پشت میذاره رو زمین. چی میگه؟ خب هرچی! یه کلمه، یه جمله یا حتی یه داستان. هرچی که بتونه اون کارتو توضیح بده. البته نه انقد که همه بفهمن. حتی نه انقد که همه نفهمن! گیج شدید؟ خب بذارید بهتر توضیح بدم. بعد از این که شما کارتتونو گذاشتید زمین بقیه باید سعی کنن تو کارت هاشون نزدیکترین کارت به حرف های شما رو پیدا کنن و به پشت بذارن زمین. کارت ها رو بر میزنید و به رو دور صفحه می چینید. حالا همه باید سعی کنن کارت شما رو پیدا کنن. اگر همه موفق بشن شما هیچ امتیازی نمی گیرید و اون ها نفری 2 امتیاز میگیرن. اگر هیچ کدومشون موفق نشن بازم همون اتفاق میفته. اما اگر هر شرایطی غیر از این دو حالت پیش بیاد شما و بقیه افرادی که به کارت شما رای دادن نفری 3 امتیاز می گیرید. کارت های دیگه ای که رای آورده باشن هم نفری یه امتیاز به صاحب کارت میدن. پس باید خیلی مواظب باشید که کلمات رو نه خیلی راحت و نه خیلی سخت انتخاب کنید. کسی که به امتیاز 30 برسه برنده بازیه و پادشاه دنیای استوژیت میشه.

 

بازی استوژیت

 

بازی راز هیتلر

راز هیتلر یکی از بهترین بازی ها تو سبک مافیاس که می تونه ساعت ها شما رو مشغول خودش کنه. این بازی رو با تعداد 5 تا 10 نفر می تونید بازی کنید و نیاز به حداقل 14 سال سن دارید تا 30 الی 60 دقیقه خاطره جذاب و خفن رو در کنار عزیزانتون بسازید. این بازی تفاوت هایی با مافیا داره که باعث میشه شما از روتین مافیا کمی دور شوید. بازی به این صورته که شخصی رو به عنوان شروع کننده بازی انتخاب می کنید و نشان رئیس جمهور رو بهش می دید. توی پاکت ها یک کارت رای “آری”، یک کارت رای “خیر”، یک کارت حزب و یک کارت نقش گذاشته و بر بزنید. به هرکس یک پاکت بدهید. خب، حالا هرکس می دونه فاشیسته یا لیبرال. توی فاشیست ها هم هیتلر خودشو میشناسه. مثل مافیا همه می خوابن (چشماشونو می بندن) و فاشیست ها (به جز هیتلر) چشماشونو باز می کنن و هم دیگه رو می شناسن. هیتلر هم شستشو بالا میاره تا فاشیست ها بشناسنش. بر خلاف مافیا کسی تو شب کاری نمی کنه. و همه اتفاقات بازی تو روز میفته.
خب، حالا کسی که به عنوان رئیس جمهور اول انتخاب شده صدر اعظمشو انتخاب می کنه. همه به این که این دولت به سر کار بیان یا نه رای می دید. البته بهتره مخفیانه این کارو بکنید. اگر رای نیاره نشان رئییس جمهوری به نفر بعدی داده میشه و این کار تکرار میشه( با این تفاوت که صدر اعظم قبلی نمیتونه به عنوان صدر اعظم انتخاب بشه). اما اگر دولت رای بیاره رئییس جمهور سه کارت از دسته کارت ها برداشته، یکی رو حذف کرده و دوتای دیگه رو به صدر اعظم میده. صدر اعظم یکی رو حذف کرده و کارت باقیمونده رو تصویب می کنه. یا قانون لیبرالی یا قانون فاشیستی. حالا می تونید در مورد اتفاق افتاده (چه راست چه دروغ) حرف بزنید و خودتون رو از قانون فاشیستی تصیب شده تبرئه کنید و یا افتخار تصویب قانون لیبرالی رو از آن خودتون کنید.
اگر تعداد مشخصی قانون فاشیستی تصویب شود و یا بعد از تصویب سومین قانون فاشیستی، هیتلر به عنوان صدر اعظم انتخاب شود فاشیست ها برنده بازی می شوند. اما اگر تعداد مشخصی قانون لیبرالی تصویب شود و یا هیتلر کشته شود، لیبرال ها برنده بازی می شوند. شاید کمی گیج شده باشید. پس با هم نکاتی رو بررسی می کنیم.
– اگر چند دور پشت سر هم دولتی رای نیاورد اولین کارت از دسته کارت ها تصویب می شه.
– در تصویب برخی از قوانین فاشیستی قدرتی به رئیس جمهور همان دور اهدا می شه که یکی از این قدرت ها اعدام کردن یکی از افراد بازیه. اگر هیتلر اعدام بشه لیبرال ها می برن. اگر کس دیگه ای اعدام شه فقط از بازی میره بیرون.
اگر این بازی جذاب رو امتحان کردید لطفا با هم مهربون باشید!

 

بازی راز هیتلر

 

کلام آخر

مهمونی های خشک و بی روحتون با این بازی ها رنگ و روی دیگه ای می گیرن. البته که این ها فقط سه تا از پیشنهادات موجود بودن و تو مقالات بعدی کلی بازی جذاب و خفن معرفی می کنیم. با داشتن این بازی ها تک تک مهمونی هاتون خاطره میشن و مثلا تعریف می کنید که: یادش بخیر اون مهمونی ای که احمد هیتلر شد و اعدامش کردیم…
پس تا دیر نشده مهمونی هاتونو نجات بدید.

12 دیدگاه برای “در مهمانی ها چه بردگیمی بازی کنیم؟ (۱)

  1. سعید محتشم گفته:

    من استوژیت و جالیز رو بازی کردم. خیلی خوبن. پیشنهاد میکنم حتما بازی کنید. واقعا جذابن.

    • amin گفته:

      اگر این دوتا بازی رو دوست داشتید پیشنهاد می کنم کدنیمز رو تجربه کنید. قطعا خوشتون میاد

  2. ساره گفته:

    استوژیت خیلی خوبه ها ولی وقتی با استوژیت پلاس قاطیش میکنی خیلی سخت میشه. کارت های استوژیت پلاس خیلی سخت تره

    • amin گفته:

      استوژیت پلاس برای حرفه ای تر کردن بازی و اضافه کردن کارت برای تکراری نشدن بازیه. اول باید خودشو بازی کنید سطح بازیکنا که رفت بالا پلاس رو بهش اضافه کنید

  3. ماندانا گفته:

    واااای. کاش زودتر این مقاله رو میخوندم. از یه سایت دیگه راهنمایی گرفتم احمقا بازی 4 نفره رو واسه مهمونی پیشنهاد دادن. رفتم مهمونی 8 نفر بودیم. همه نشستن نگاه کردن.

    • amin گفته:

      از هر سایتی خرید میکنید قبل خرید بازی باید تعداد نفرات، سن بازیکنان و زمان بازی رو چک کنید. سایت ما مشاوره رایگان میده و میتونید بهترین بازی رو انتخاب کنید

  4. محمدرضا کریمی گفته:

    راز هیتلر چه بازی سمی بود. 8 ساعت تمام داشتیم بازی میکردیم. تو این سبک بازی دیگه چی پیشنهاد میدید؟

    • amin گفته:

      برای شروع اولون و سیلم خوبه. ولی اگر بازی حرفه ای میخواید شب مافیا رو از دست ندید.

  5. افراسیاب گفته:

    آقا جالیز خیلی حال داد. اصلا فکرشو نمیکردم. دمتون گرم. این بار استوژیتو میخوام بخرم ازتون. خوبه بازیش؟

    • amin گفته:

      شک نکنید. استوژیت از بهترین بازی هاس. هر سلیقه ای با این بازی ارتباط برقرار میکنه. اگر دوست داشتید تو اینستاگرام به بازیسل پیام بدید تا بازی رو معرفی کامل کنیم خدمتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *